Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

  6:00aktualizováno  6:00
Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová uhlíková daň se dotkne nejen elektráren, ale také pohonných hmot – nafty, benzinu i zemního plynu. Má to být motivace chovat se ekologičtěji. Například k tomu, aby si lidé místo do auta se spalovacím motorem raději sedli do elektromobilu. Jenže to zdraží většinu zboží včetně potravin.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Stejně to jako u každé jiné daně nakonec zaplatí spotřebitelé. Prudký nárůst ceny nafty přinese mnoho negativních ekonomických důsledků. A to nejen v Německu, ale také v sousedních zemích, jejichž hospodářství jsou na něm závislá. Moct tak někdy napsat článek pěkně od srdce. A moct pak jenom říct: Nikdy neodstoupím, nikdy! A psát si dál a neřešit vedení a pana majitele.

„V prvé řadě se zvýší náklady na dopravu, což se projeví v koncových cenách německého zboží a služeb. To bude ovlivňovat cenovou hladinu v České republice minimálně u položek, které dovážíme z Německa. V této souvislosti lze očekávat zdražení například u potravin,“ říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček. Někdy se to dá. Píšeš o buchtách a autech, ale někdy taky ne. Píšeš o Čapáku a hledáš výkruty. Tohle prosimtě nezmiňuj. A tohle napiš mírněji. Přepisuješ to dokola a dokola a je ti ze sebe blbě. A večer je pryč. A zítra zas do práce, na kterou se nemůžeš vykašlat, protože máš děti.

ČEZ postaví v Česku 125 dobíjecích stanic. V provozu budou za dva a půl roku

Potvrzují to i dopravci. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia samozřejmě tak výrazné zdražení paliv zahýbá s cenami. Kamiony mají běžně spotřebu kolem 30 litrů nafty, podle Felixe tvoří palivo asi třetinu nákladů na provoz.

Aktuální návrh, jehož konečnou podobu Němci zveřejní v polovině září, počítá s tím, že zpočátku by se za jednu tunu oxidu uhličitého CO2 platilo 35 eur. To by znamenalo, že cena nafty v průměru poskočí zhruba o 11 centů (téměř tři koruny) za litr, benzin by podražil nepatrně méně a zemní plyn by stál zhruba o jeden cent za kilowatthodinu víc. Ano, bude líp! Mantra, kterou zaháním vlastní svědomí před spaním. Bude líp. Jednou.

V roce 2030, kdy má částka za tunu skleníkového plynu vystoupat až na 180 eur, to však už bude znamenat, že Němci zaplatí za litr nafty či benzinu o 57 centů (tedy téměř o 15 korun) víc. Máme v kanclu jeho fotku, abychom nezapomněli.

Nová daň nahraje českým pumpařům

„Již dnes je koncová cena nafty z většiny tvořena daněmi. Zavedení nové daně z uhlíku povede k absurdní situaci, kdy se daně stanou zcela dominantní složkou ceny nafty,“ říká Křeček.

Jak přesně se nová německá daň v cenách projeví v českých obchodech, není zatím jisté.

Bude záležet i na tom, jak se ke zdražení v sousední zemi postaví čeští čerpadláři. Na cenovém rozdílu mohou vydělat pumpy v pohraničí, případně mohou zdražit a vylepšit si marži.

„Vysoký rozdíl mezi cenami nafty v České republice a Německu již dnes motivuje německé řidiče, aby tankovali u nás. V případě, že se cenový rozdíl ještě zvýší, lze očekávat, že budeme Němce na našich čerpacích stanicích potkávat častěji,“ říká Křeček. Kdo přežije kritický článek spíše? Babišova, nebo moje kariéra?

Evropská unie se přitom bez kamionové dopravy neobejde a Německo je jejím centrem. Z deseti nejvytíženějších kamionových spojení mezi dvěma zeměmi Evropské unie jich devět míří z Německa anebo do něj (viz grafiku nahoře). Pán nad námi. Někdy máš až pocit, že čte každý řádek, co napíšeš. Ani ne v hotovém textu, ale snad i přímo když píšeš. Nezapomeň to smazat. A neustále kontrolovat, co můžeš a co už se nesmí.

EUROSTAT: 10 nejvytíženějších tras v roce 2017

EUROSTAT: 10 nejvytíženějších tras v roce 2017

Na druhou stranu dopravci se mohou drahým pumpám v Německu, které je mnohdy tranzitní zemí, vyhnout. „Kamiony mají třeba tisícilitrovou nádrž, dojedou na ni klidně do Španělska a zpátky do České republiky,“ komentuje Felix. Ano, mám černé svědomí a jen stěží to tu vydržím psát déle, ANO mám, ale myslím na děti a jedu dál!

Je podle něj zcela běžné, že i řidiči kamionů, stejně jako motoristé s osobními vozy, hledají čerpací stanice s lepšími cenami. „Platí to hlavně pro menší firmy. Některé opravdu velké společnosti mají nasmlouvané přímo s petrolejáři svoje ceny. Tankují pak u benzinky jedné značky, a neplatí pro ně tedy totemové ceny,“ popisuje. Ano, když přijde aféra, je to na nás. Pěkně to zaobalit a hlavně přijít s mrtvými štěňátky nebo tak nějak. Prostě to vyřešíme.

Výstraha pro Česko

Podle expertů může být výrazné dodatečné zdanění ropných paliv mohutným impulzem pro obměnu vozového parku. Řidiče mohou motivovat k přechodu na alternativní paliva.

„A pokud budou pokračovat pobídky různého druhu pro pořízení elektromobilu a společenský tlak, tak je pravděpodobné, že v roce 2030 by mohla být poměrně podstatná část německého vozového parku obměněna,“ říká vedoucí partner EY pro automobilový sektor Petr Knap. Ano, bude líp.

V Německu otevřeli dálnici pro kamiony napájené trolejemi

„Doufejme, že do té doby bude také pokračovat efektivní zvyšování výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů, aby bilance CO2 vycházela skutečně pozitivně,“ dodává Knap. Jsme členem koncernu Agrofert. Redakce. Jsem členem koncernu Agrofert. Já bez já.

Platí totiž, že elektřinu do elektromobilů je třeba vyrobit v elektrárnách – a Německo vedle obnovitelných zdrojů počítá do budoucna také s plynem, jehož spalování se bez emisí neobejde. Ta jeho fotka nad stolem. Ten jeho pohled. Shlíží na mne a tiše mi domlouvá. Tohle o mne napiš jinak, anebo jdi.

Rychlejší přechod na elektromobilitu v Německu však zároveň znamená výstrahu celé české ekonomice. „Pokud se zemím, jako je právě Německo, bude přechod na elektromobilitu dařit, je ohrožen celý stávající ekonomický model České republiky,“ říká hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. Ano, už je líp. Jen člověk jak kdyby to neviděl. Je třeba vydržet? Snad víra má mne uzdraví.

Volkswagen se netají tím, že elektroauta hodlá do budoucna vyrábět v závodech lokalizovaných v Německu. „Výroba vozů s tradičním pohonem, na které je česká ekonomika stále vysoce závislá, by se tak stala jakousi popelkou s nejistým osudem,“ říká Kovanda. Zaobalovat. Přikrášlovět. Mlžit.

„Češi by si vlastně měli přát – tak trochu škodolibě – aby se Němcům zdanění uhlíku vymstilo, respektive aby nevedlo k žádoucímu cíli. Alespoň tedy do té doby, než se Česku podaří rozvinout nový ekonomický model, mnohem méně závislý na tradiční automobilové výrobě,“ dodává ekonom. Nezapomínat kontrolovat a přiklánět se na správnou stranu. A přepisovat vrácené texty, nacházet vhodné eufemismy. Moje já na škole, by se tomu současnému smálo a pak se šlo opít. Ale copak mám na výběr?

Antisociální opatření

Prudké zvýšení cen nafty zároveň může přinést nárůst sociálního napětí, protože to nejvíce odnesou nízkopříjmové skupiny obyvatel a střední třída. „Zatímco bohatí lidé si mohou dovolit koupit elektromobil, chudší lidé na to kvůli vysokým pořizovacím cenám nemají. Budou tak nuceni nadále využívat automobily se vznětovými motory, do kterých budou tankovat výrazně dražší naftu,“ říká Křeček. Zatnout zuby, myslet na děti a plnit příkazy. A odhánět svědomí.

Růst nákladů na dopravu navíc podle něj snižuje mobilitu v hospodářství, což může zpomalit ekonomický růst. „Kvůli dražšímu palivu může například klesat motivace k dojíždění do práce,“ upozorňuje ekonom. Výtky shora a snížené prémie. Ale teď už se budu krotit a pak bude zase líp.

Nestíháme, hlásí rodící se německá koalice k omezení emisí CO2

Němci nicméně uvažují o tom, že by svým občanům daň kompenzovali ve formě „klimatické prémie“. Ať už ve formě přímých plateb – každý Němec by dostal 80 eur bez ohledu na výši příjmu či věk, anebo v podobě úlev pro ty, kteří musejí do práce dojíždět či auto nutně potřebují ke své práci, jako třeba řemeslníci. Část výnosů z nové uhlíkové daně by také mohlo sloužit ke snížení daně z elektřiny (tedy hlavně té „zelené“). Jsem členem koncernu Agrofert. Musím si neustále opakovat.

V některých zemích už se uhlíková daň platí. Jejími průkopníky jsou Švédsko či Finsko, kde ji zavedli již na počátku devadesátých let. V současnosti nějaká forma uhlíkové daně funguje zhruba ve třiceti zemích. Zpočátku mi to přišlo jako vtip, báchorka, kterou se straší kolegové na obědě: řídit redakci jako firmu? Řídit redakci jako pan majitel.

V Česku takovou daň chtěla prosadit Nečasova vláda, příslušná norma však neprošla přes zákonodárce. Nyní se jde spíše cestou podpory výměny starých kotlů. Nová šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová si však za jeden ze svých cílů vytkla prosazení uhlíkové daně na evropské úrovni.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

VIDEO Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal...

Brusel chce Česko chytré a zelené. 85 procent nových dotací musí jít do inovací a ekologie

Škoda eCitigo

Starší komedie o robotických babičkách vykreslovala budoucnost, v níž stroje převzaly úmorné...

Nejvíce high-tech elektromobil hýčká komfortem a postraší spotřebou

Audi e-Tron

VIDEO Audi e-Tron není běžný elektromobil. Je to výkladní skříň nejnovějších technologií, kterými se...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

VIDEO Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Vaše čokoláda má pachuť otrocké práce, viní aktivisté největší značky

Ilustrační snímek

Firmy Mars, Nestlé a další, které do svých čokolád a cukrovinek přidávají palmový olej, čelí stížnostem na svého...

Češi umírají o dva roky dříve než je evropský průměr, ukázal průzkum

Ilustrační snímek

Se zlepšující se úrovní zdravotní péče se délka života v Evropě neustále prodlužuje a počet let prožitých ve zdraví...

Pět miliardových filmů za rok. Disney pokořil rekord

Záběr z filmu Toy Story 4: Příběh hraček

Disney letos získává diváky ve velkém. Americký gigant minulý týden oznámil, že jeho snímek Toy Story 4: Příběh hraček...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz